Monday, August 23, 2010

PERTANDINGAN BLOGGING 2010 - ENTRI LIMA



MAKANAN BUDAYA MELAYU






KUIH - MUIH



Kuih - muih adalah kegemaran saya.
Bila bulan ramadan ibu saya akan menyediakan bahan - bahan yang perlu untuk membuat kuih dan dia akan buat kuih seperti; kuih tart, suji, kuih lapis, kuih makmur dan pulut inti.

Tetapi ibu saya tidak tahu membuat Kuih yang paling saya suka ialah kuih 'dadar' kalau saya tak salah...

kuih ini yang paling sedap di dalam kuih ini ada Gula Melaka
itu yang membuat kuih ini sedap.



KUIH DADAR

Kue dadar gulung merupakan penganan khas Indonesia yang dapat digolongkan sebagai pancake yang diisi dengan parutan kelapa yang dicampur dengan gula jawa cair. Isi ini disebut unti.
Kulit dadar gulung berwarna hijau karena diberi pewarna daun suji.






No comments:

Post a Comment